Wanneer we over rekken voor bestelwagens praten zijn er twee soorten. Aan de ene zijde zijn er rekken in de laadruimte van het voertuig. Deze verticale opbergoplossingen bestaan uit metalen frame met daartussen legplanken en kasten. Door in de hoogte te werken, wordt het laadvolume van de bestelwagen veel beter gebruikt dan wanneer men alle materiaal gewoon op de laadvloer plaatst. Bij rekken aan de buitenkant hebben we het meestal over glasrekken(1). Deze metalen frames bevinden zich aan de zijkant van de laadruimte. Glasrekken hebben onderaan een steun voor de glasplaten en lopen schuins af om meer stabiliteit te bieden. Met speciale riemen en klemmen worden de glasplaten tijdens het transport op hun plaats gehouden. Voor het materiaal van de bestelwagenrekken gebruikt men meestal…
Staal heeft als grote voordeel dat het goedkoper is dan aluminium in aankoop. Voor de rekken van een volledige bestelwagen kan dit enkele honderden euro’s verschillen. Maar staal heeft ook als nadeel dat het zwaarder is in gewicht. Aluminium rekken mogen dan wel duurder zijn, ze zorgen voor een lager dieselverbruik, een hoger laadvermogen en meer stabiliteit in de bochten. Bij de aankoop van rekken voor een bestelwagen is de indeling heel belangrijk. Door de juiste componenten te kiezen wordt de inrichting gepersonaliseerd. Heb je bijvoorbeeld meer legplanken nodig of juist meer schuifladen met kleine vakjes? En moet je op de rekken grote koffers kwijt of gaat het om kleinere spullen? Rekken voor bestelwagens zijn er in alle mogelijke varianten waardoor er honderden samenstellingen verkrijgbaar zijn. (1) bron: https://www.lrb.be/maatwerk |