De koperen sieraden van vroeger

Ongeveer zevenduizend jaar geleden werd het eerste teken van koperen sieraden gezien. In oktober 2012 onthulde het Museum voor Oude Geschiedenis in Neder-Oostenrijk dat ze een graf hadden gevonden van een vrouwelijke juwelier – waardoor archeologen gedwongen werden een nieuwe blik te werpen op de prehistorische geslachtsrollen nadat bleek dat het om een vrouwelijke fijne metaalbewerker ging – een beroep dat voorheen uitsluitend door mannen werd uitgeoefend.

Bezoek voor meer informatie over horloges, sieraden en juwelen de website van Quickjewels.

Koord van kralen; 3650-3100 BC; lapis lazuli (de blauwe kralen) en travertijn (de witte kralen); lengte: 4,5 cm; door Naqada II of Naqada III culturen; Metropolitan Museum of Art (New York City).

Koord van kralen; 3300-3100 BC; carneool, granaat, kwarts en geglazuurd steatiet; lengte: 20,5 cm; door Naqada III cultuur Metropolitan Museum of Art

Wapen met zonnesymbool; 16de-13de eeuw voor Christus (late bronstijd); brons; Duits Nationaal Museum (Nürnberg)

Ketting; waarschijnlijk 2600-1300 voor Christus; carneool, bot en steen; uit Saruq Al Hadid (de Verenigde Arabische Emiraten)

Egypte
De eerste tekenen van het maken van juwelen in het oude Egypte waren zo’n 3.000-5.000 jaar geleden. De Egyptenaren gaven de voorkeur aan de luxe, de zeldzaamheid en de bewerkbaarheid van goud boven andere metalen. In Predynastisch Egypte begonnen juwelen al snel de politieke en religieuze macht in de gemeenschap te symboliseren. Hoewel het werd gedragen door rijke Egyptenaren in het leven, werd het ook gedragen door hen in de dood, met sieraden vaak geplaatst tussen de grafgiften.

In combinatie met gouden sieraden gebruikten de Egyptenaren gekleurd glas, samen met halfedelstenen. De kleur van de sieraden had betekenis. Groen symboliseerde bijvoorbeeld de vruchtbaarheid. Lapis lazuli en zilver moesten van buiten de landsgrenzen worden geïmporteerd.

Egyptische ontwerpen kwamen het meest voor in Fenicische juwelen. Ook de oude Turkse ontwerpen die in Perzische juwelen werden gevonden, suggereren dat de handel tussen het Midden-Oosten en Europa niet ongewoon was. Vrouwen droegen uitgebreide gouden en zilveren sieraden die werden gebruikt bij ceremonies.

Pectorale sieraden van Toetanchamon; 1336-1327 v.Chr. (Regering van Toetanchamon); goud, zilver en meteorisch glas; hoogte: 14,9 cm (5,9 in); Egyptisch Museum (Caïro).

Hanger; circa 1069 v.Chr.; goud en turkoois; totaal: 5,1 x 2,3 cm; Cleveland Museum of Art (Cleveland, USA)

Signet ring; 664-525 BC; goud; diameter: 3 × 3,4 cm; British Museum (Londen)

Pectoral en ketting van Prinses Sithathoriunet; 1887-1813 BC; goud, carneool, lapis lazuli, turquoise, granaat & veldspaat; hoogte van de pectoral: 4,5 cm (1,8 in); Metropolitan Museum of Art (New York City)

Europa en het Midden-Oosten
Mesopotamië

Hoofdtooi versierd met gouden bladeren; 2600-2400 BC; goud, lapis lazuli en carneool; lengte: 38,5 cm; van de Koninklijke Begraafplaats op Ur; Metropolitan Museum of Art (New York City)
Ongeveer 5.000 jaar geleden was het maken van sieraden een belangrijk ambacht geworden in de steden van Mesopotamië. Het belangrijkste archeologische bewijs komt van de Koninklijke Begraafplaats van Ur, waar honderden begrafenissen uit 2900-2300 v. Chr. werden opgegraven; graven zoals die van Puabi bevatten een veelheid aan artefacten in goud, zilver en halfedelstenen, zoals lapis lazuli kronen versierd met gouden beeldjes, nauwsluitende halskettingen en spelden met een juweelhoofd. In Assyrië droegen zowel mannen als vrouwen uitgebreide hoeveelheden sieraden, waaronder amuletten, enkelbanden, zware meerstrengshalskettingen en cilindersloten.

Juwelen in Mesopotamië werden meestal vervaardigd uit dunne metalen bladeren en werden gezet met grote aantallen felgekleurde stenen (voornamelijk agaat, lapis, carneool en jaspis). Favoriete vormen waren bladeren, spiralen, kegels en druiventrossen. Juweliers creëerden werken voor zowel menselijk gebruik als voor het versieren van beelden en afgoden. Ze maakten gebruik van een grote verscheidenheid aan geavanceerde metaalbewerkingstechnieken, zoals cloisonné, gravure, fijne granulatie en filigraan.

Uitgebreide en zorgvuldig bijgehouden gegevens over de handel en vervaardiging van juwelen zijn ook opgegraven in de Mesopotamische archeologische vindplaatsen. Zo is in het koninklijk mari-archief de samenstelling van verschillende juwelen vastgelegd:
1 ketting van plat gespikkelde chalcedoon kralen waaronder: 34 platte gespikkelde chalcedoonkraal, 35 gouden geribbelde kralen, in groepjes van vijf.
1 ketting van vlak gespikkelde chalcedoon kralen waaronder: 35 gouden geribbelde kralen, in groepjes van vijf: 39 vlak gevlekte chalcedoon kralen, 41 gecanneleerde kralen in een groepje die samen het ophangapparaat vormen.
1 ketting met ronde lapis lazuli kralen waaronder: 28 ronde lapis lazuli kralen, 29 gecanneleerde kralen voor de sluiting.

Sumerische collier kralen; 2600-2500 v.Chr.; goud en lapis lazuli; lengte: 54 cm; Metropolitan Museum of Art

Ketting; 2600-2500 VC; goud en lapis lazuli; lengte: 22,5 cm; Koninklijke begraafplaats op Ur (Irak); Metropolitaan Kunstmuseum

https://www.quickjewels.nl/

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.