Vroeger werd altijd gezegd dat bestuurbare auto’s alleen maar voor jongens waren. Jongens speelden met autootjes en lego, meiden daarentegen speelden met poppen en Playmobil. Dit werd er in ieder geval gezegd, maar dit betekende niet dat dit ook zo was. In sommige gezinnen waren er bijvoorbeeld meer meiden dan jongens en hierdoor moesten jongens vaak ook met meiden speelgoed spelen of juist andersom. Maar kan het ook zo zijn dat meiden vanuit zichzelf graag met lego willen spelen of dat jongens graag eens een pop willen aankleden? Vroeger was dit niet standaard, maar tegenwoordig wordt het steeds normaler, want het is ook normaal. Speelgoed auto’s zijn niet alleen voor jongensHet is dus niet vanzelfsprekend dat alleen jongens met speelgoed auto’s mogen spelen, maar ook meiden vinden dit leuk. Het komt tegenwoordig veel vaker voor dat meiden voor hun verjaardag een raceauto krijgen dan bijvoorbeeld een pop. Dit komt omdat de wereld steeds meer genderneutraal wordt. Geslacht maakt niet meer uit, het gaat erom wat jij zelf wil en waar jij je goed bij voelt. Het zou namelijk jammer zijn dat een meisje verplicht met barbies moet spelen, terwijl ze liever een fort maakt van lego. Gelukkig is dat tegenwoordig niet meer zo en kan iedereen zijn wie die wil zijn en spelen met welk speelgoed diegene zelf wil. Met poppen spelen is goed voor je ontwikkelingNiet alleen meiden spelen dus met poppen, maar ook jongens doen het graag. En dat is erg goed, want met poppen spelen is goed voor je ontwikkeling. Uit onderzoek blijkt namelijk dat spelen met poppen op jonge leeftijd je sociale en empathische gevoelens activeert in de hersenen. En hoe eerder dit gebeurt, hoe beter. Hierdoor kun je namelijk later als kind makkelijker banden scheppen met andere kinderen en weet je goed wat een ander wel of niet leuk vindt. Als je hier op late leeftijd pas achter komt, kan dit ervoor zorgen dat andere kinderen je buitensluiten, omdat je simpelweg dan niet aardig genoeg bent, omdat je nog niet hebt geleerd hoe je sociaal en empathisch moet zijn.
|